Bilkörning i LA

Idag är det exakt en vecka sedan jag kom hit L.A, jädrar vad tiden har gått fort! På ett sätt känns det dock som att jag har vart här ganska länge, för jag börjar komma in i allt mer och mer för var dag som går.

 

Något som jag var riktigt nervös för innan jag kom till USA var hur bilkörningen kommer vara. Alla dessa filer och alla mängder av bilar, och så ska lilla jag komma där och trängas med min bil. HJÄLP!! Efter att bara ha varit här en vecka känner jag redan nu att SEXFILIG motorväg inte är några problem…! Hemma är det kanske tre filer, helt plötsligt är det nu det dubbla! Sex filer låter däremot mer skrämmande än vad det faktiskt är. Visst är jag lite nervös när jag ska byte filer och så, men det löser sig (det gör det alltid. Det kommer fixa sig till slut.). Det är bara att köra på!

 

 

När vi som åker som au pairer åker till USA måste vi fixa ett internationellt körkort, och det gör man genom att skicka in en blankett till Motormännens riksförbund så får man tillbaka ett internationellt körkort på posten inom några dagar. I vissa delstater i USA räcker det med att köra på det internationella under tiden som man är au pair, medan man i vissa måste ta ett amerikanskt körkort och självklart så måste man det i Kalifornien. För mig gör det inget, för visst är det skitballt att ha ett amerikanskt körkort?! Det tycker jag i alla fall. Jag hade velat ta ett amerikanskt körkort även om det inte hade vart så att jag hade varit tvungen att göra det, just bara för att det är coolt att ha.

 

Ett amerikanskt körkort är väldigt lätt för oss svenskar att ta. Det är så mycket enklare. Jag vet inte om det är något krav på att du måste ta någon körlektion eller så, men det har jag gjort i alla fall. Processen är den samma, du har en skrivdel och en kördel och både dem är väldigt simpla. Det är också väldigt billigt om man jämför med Sverige där det är dyrt som tusan!

 

Redan andra dagen här i L.A. åkte jag och min värdmamma och skrev in mig på en körskola här i närheten av där jag bor. Vi bokade in mig på tre lektioner á två timmar. Så tiden på lektionerna är också något som skiljer sig väldigt mycket från Sverige. Jag föredrar lite längre lektioner, för då hinner man med mer moment och du behöver heller inte känna att du behöver avbryta det du håller på med för att tiden har gått ut. Familjen är tvungen att betala för ditt amerikanska körkort om det är ett tvång på att skaffa det i den delstat du bor i. Min värdmamma är väldigt snäll, hon sa att om jag känner att jag behöver mer lektioner sedan så är det bara att säga till så ska vi fixa det. Det är väl i och för sig inte så konstigt med tanke på att jag ska köra runt hennes barn i en storstad. I alla fall så var det väldigt snällt.

 

Jag har redan haft mina tre lektioner och de har alla gått bra. Han jag har kört med är väldigt söt, och verkar tycka att jag kör bra. Han har flera gånger påpekat att det blir nog inga problem för dig med att klara uppkörningen på första försöket så det hoppas jag att han har rätt i!

 

Det som återstår nu innan jag skaffar mitt amerikanska körkort är att skaffa ett Social Security Number som jag ska göra till veckan. Sedan är det bara att vänta på att man får hem det i brevlådan innan det är dags för att boka tider. Under tiden är det bara att fortsätta att köra på!

 

 

I'll see you soon then


Kommentarer
Postat av: G E L I C A <3

Gomorron,, söt blogg du har tjejen :)

Fin header ^^

Kraaaam Angie <3

2010-08-28 @ 10:14:31
URL: http://angelicakjellen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0