Thanksgiving

För dem som inte har så bra koll på USA och deras högtider, så har vi idag firat Thanksgiving. Det är en av de största högtiderna här, och man samlas tillsammans med sina nära och kära för att njuta av god mat och trevligt sällskap.

 

Lite underhållning är alltid bra...

 

Jag hittade en snabbeskrivning på Wikipedia om varför man firar Thanksgiving:

 

” Traditionen säger att en grupp puritanska pilgrimer utvandrade till Nederländerna efter förföljelser i England. Inte heller i Nederländerna fann sig pilgrimerna tillrätta, utan man lyckades chartra ett skepp att åka med från PlymouthEngland. Skeppet, som hette Mayflower, anlände i december 1620 till det som sedan 1776 är USA. Efter svårigheter med skördarna hjälptes man den första tiden av indianer, och när en god skörd äntligen kom, ordnade man en tacksägelsefest till Guds ära, innehållande bland annat vilda ankor och gäss. Med tiden har man infört andra rätter som paj på pumpa och kalkon.”

 

Jag började även denna morgon med ett träningspass, så himla skönt! Idag blev det en löptur. Efter lite stretchning och dusch, tittade jag och dottern på film. Det blev Letters to Juliet. Den filmen är så töntigt romantisk att den blir galet söt. Haha! Bra beskrivning Nana, men jag gillar den. Vill man se en film som man vill må bra av, är den helt klart ett tips. Efter filmtime var det dags dör att fixa i ordning sig lite till själva middagen.

 

Jake vakade över kalkonen


Själva Thanksgivingmiddagen bestod av sjukt mycket mat! Haha! Fast i och för sig så är det inte så mycket mat. En svensk julafton består av mycket mer mat, i alla fall om man firar den i min släkt. Vi hade kalkon, ärtgegga, potatismos, sötpotatispuré, sallad, stuffing, tranbärssås, kalkonsås, gröna bönor. Ja, det var nog allt. Det godaste var salladen och de gröna bönorna. Potatismoset var också väldigt gott. Självklart har vi nu rester för flera dagar!

 

 

Efter middagen hjälptes vi åt att duka av och städa undan. Vi tittade sedan på film, hela familjen. Vi såg Scott Pilgrim vs. The World. Jag tyckte inte att den var bra, och dessutom var jag hur trött som helst så det kändes som att jag skulle somna vilken stund som helst! Jag skyller tröttheten på kalkonen, och det är faktiskt sant. Det blidas något form av ämne som gör att man vill sova. Första gången jag hörde detta, var det ”jo, men visst…”, men det är verkligen sant. Jag blev ju helt död och var reda för sängen när klockan var halv sex på eftermiddagen.

 

Kvällen avslutades sedan med efterrätt. Det fanns äppelpaj (amerikansk), små pumpacheesecakes, glass och pumpabröd. Det var väl inte direkt något av det som var någon höjdare enligt min smak.

 

Tänk att jag fortfarande är vaken nu. Jag var ju helt död innan, och klockan är nu snart halv tolv här. I USA är det ju fortfarande den 25 november, så jag vill passa på att gratta min mamma på namnsdagen. Du är den bästa mamma man kan ha! Älskar dig!

 

 

 

I'll see you soon then

 

 


Kommentarer
Postat av: Sofia

Vad söt Jake var :D

2010-11-28 @ 19:04:10
URL: http://sofiaarosell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0