Afternoon scones

Jag glömde ju ge ut receptet på mina underbara scones som jag gör hemma i Sverige. Som jag nämnde tidigare så blir det tusen gånger godare hemma. Känner ni er manade kan ni ju alltid testa att baka dem, så for ni se om ni får till dem.

 

 

Ungefär 12 st (Beror på hur stora du vill ha dem. Mina brukar vara ganska stora, så det blir kanske 6 st)

 

6 dl vetemjöl

2 dl grahamsmjöl – eller gör som jag och mixa sönder 2 dl rågflingor

1 msk bakpulver

1 tsk socker

1 tsk salt

100 g margarin eller smör

4 dl mjölk

 

Hacka samman de både mjölsorterna, bakpulver, socker, salt och matfett skuret i mindre bitar. Jag brukar blanda allt detta för hand, men i receptet rekommenderar de en matberedare. Så för den som är lat så kanske en matberedare kan vara skönt att använda. För den som inte är rädd för att bli kletig och så, tycker jag att du ska göra det för hand. Det blir ju mer hemmagjort då. Tillsätt sedan mjölken och arbeta snabbt ihop allt till en stor kletig klump deg. Klicka därefter ut smeten i klumpar på bakplåtspapper (på en plåt) och in i ugnen på 250 °C. Beroende på hur tjocka du har gjort dina scones, behöver de olika lång tid i ugnen på sig. Jag brukar inte sätta någon tid utan jag kollar till dem titt som tätt så att de inte bränns vid eller så. Ett tips för att se om de är klara är att kolla under dem. Har dem fått en fast yta, och även är lite gyllenbruna under, brukar de vara klara.

 

Välj antingen att låta de svalna av lite innan du ska äta dem, eller gör som jag och ät dem på en gång när de precis är klara. Servera med vad du vill till. Mina favorittillbehör är cream cheese, skinka, sallad, paprika och äpple.

 

Lycka till!

 

 

I'll see you soon then


Kommentarer
Postat av: nastasja

Sv: DU, passa dig ;) Inte fel att götta sig när man kan, hahah

2010-09-18 @ 08:49:14
URL: http://nastasja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0