Sverigekänsla

Idag har det varit en riktig svensk dag i ära. Det har nästan varit som att jag har varit i Sverige. Jag började med att åka till banken och lösa in min check. Varje vecka får man sin lön på en check som man får åka med till banken och lösa in. Det är hur enkelt som helst. Det är bara att sätta in den i en bankomat så du behöver inte gå in på ett kontor eller något sådant. Efter banken gjorde jag ett snabbstopp på postkontoret för att posta två brev till den äldre generationen i min släkt. Lite roligare för dem att få ett brev än att få ett litet vykort.

 

Sedan var det dags för att brumma mot Emilias hus. Vi kände att vi ville få en dos av kärlek så vi drog oss mot vårt älskade IKEA. Jag har nu varit i L.A. i två veckor och har nu hunnit med två besök. Ett besök där i veckan är riktigt mysigt. Det var första gången för Emilia, men det verkade som hon gillade det lika mycket som jag gjorde. Självklart kom jag inte därifrån tomhänt, utan ett gäng galgar och en låda där man kan ha allt möjligt fick hänga med mig hem.

 

 

Före



Efter; rena rama barnleken att få ihop den



När vi var inne på IKEA och hamnade bland decilitermått och sådana saker, säger Emilia att hon brukade baka kladdkaka hemma ganska ofta…! Vad är det för grym brud jag har hittat egentligen? För er som inte känner mig så bra så är kladdkaka en standard hemma hos mig (tillsammans med tacos). Jag har inte käkat kladdkaka sedan jag åkte till USA, vilket snart är tre veckor sedan! Just nu, och då menar jag verkligen JUST NU, är jag galet sugen på en kladdkaka a la Nana. Inte för att skryta eller så, men den är förbannat fin. Jag får nog ta och baka en till veckan.

Ett litet sidospår där med kladdkakan. Efter att vi kände oss klara på IKEA hamnade vi på Starbucks för lite lunch. Riktigt skönt att sitta ute i solen och bara njuta i trevligt sällskap. Dessutom hann vi prata lite med en kille här ifrån L.A. Det är verkligen så att amerikanare är väldigt öppna och kan börja prata om vad som helst med en helt främmande människa. Väldigt stor skillnad från Sverige. Hemma skulle man kanske uppfatta det som lite konstigt om någon började prata med dig som om han eller hon kände dig sedan tidigare.

 

Nöjda och belåtna satte vi oss i bilen för att köra hemåt. Hemfärden var ett litet äventyr i sig självt. Vi valde lite fel filer att lägga oss i gång på gång, vilket gjorde att vi åkte i en cirkel runt IKEA. Det var nervöst, spännande och roligt på samma gång. Till slut kom vi hem och då var det bara att köra hem till familjen. Så mycket svenskare dag kan man inte få; IKEA och svenska språket för några timmar var helt underbart!

 

Fick idag en väldigt trevlig överraskning på posten. Mina smilegropar var nog uppe i pannan när jag såg att jag hade fått ett brev från Malin! Nu ska jag svara på hennes brev och sen ska jag försöka sova hade jag tänkt. Sov inte så många timmar i natt och imorgon ska jag möte upp en annan svensk tjej som heter Elin. Vi ska utnyttja stranden hela dagen och avslutar nog det hela med en middag någonstans. Det ska bli riktigt skönt att få sola för första gången på länge. Jag får väl se om jag kommer hem med en fin färg, eller om jag ser ut som en kräfta. Jag hoppas i alla fall på det första alternativet…

 

Nu ska jag nog försöka sova lite. Har lipat sönder till Dear John. Har ni inte sett den, SE DEN!!! God natt people

I'll see you soon then

Kommentarer
Postat av: Emilia

haha fint att du skriver, vi körde fel istället för Emilia körde fel. Känns lite bättre faktiskt ;) kraaaaaam

2010-09-04 @ 09:34:40
URL: http://detborjarica.blogg.se/
Postat av: nastasja

haha, lite grymt ändå att ni vågar köra där. jag blir nervös av tanken bara!

2010-09-04 @ 09:47:10
URL: http://nastasja.blogg.se/
Postat av: nana

haha, ja men det är väl klart emilia. vi var ju två i bilen ;) och du stas, du skulle fixa det lätt som en plätt! du är ju super woman :D

2010-09-05 @ 09:32:39
URL: http://nanabjornberg.blogg.se/
Postat av: Häxmoster

2010-09-05 @ 10:16:19
Postat av: Häxmoster

Det är så himla roligt att kunna läsa om alla dina äventyr. Men du lillhäxan du kommer snart inte ha ett öre kvar. Shopping, shopping, shopping. Du får nog oxå börja spara till A och H kommer!

2010-09-05 @ 10:17:48
Postat av: nana

Haha! Kära storhäxan, tack för att du bryr dig om mig och ger mig värdefulla tips för hur jag ska klara mig här i livet. Jag ska försöka, men jag är inte den bästa på att hålla i pengarna...

2010-09-05 @ 19:33:22
URL: http://nanabjornberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0