Svar på fråga

"Jag heter Marieke och hittade din blogg pa cc's sida. Jag ar nu fortillfallet aupair Annapolis men funderar pa att forlanga och vill da forlanga sa jag hamnar I LA eller sodra calif. Jag bara undrar hur livet som aupair ar dar? Vad jag ska tanka pa nar jag borjar med matcha med familjer?"

 

 

Hej Marieke! Vad skoj att du kikade in här!

 

Jag vet inte hur noggrant du har följt min blogg men jag ska i alla fall avsluta mitt au pairår och åka hem till Sverige. Jag ångrar verkligen inte att jag åkte, men saknaden efter allt där hemma är för stor för att jag ska vara kvar.

 

Jag kan ju inte jämföra livet som au pair i LA med något annat ställe, utan jag utgår ifrån vad jag känner och tycker. LA är en skitcool stad! Den har stor och det finns ett stort utbud på nästintill allt; shopping, mat, klubbar, aktiviteter, nöjessaker med mera. Som följd av att staden är så stor, den är ju byggd på ”bredden”, så måste du nästintill ta bilen oavsett vart du ska. Om du inte bor jättecentralt då vill säga. Det är något som jag tycker är lite sisodär, men det beror väl på att jag kommer ifrån en småstad där jag är van att kunna gå till det mesta.

 

Shoppingen är ju helt galen här! Älskar man att shoppa, är LA staden att bo i! Mitt favoritshoppingcenter är South Coast Plaza som ligger kanske drygt en timma söder ut. Där finns det både lyxbutiker, och butiker för sådana som exempelvis mig som har en liten mindre budget om man säger så. Haha! Sedan måste jag ju bara nämna 3rd Street Promenade i Santa Monica. Tänk dig en enda lång gågata med sjukt bra shopping och jättestort utbud på restauranger/fik. Den gatan är grym! Dessutom ligger den ju nära havet, och det är ju inte så tokigt en varm och go dag.

 

3rd Street Promenade i Santa Monica


Är man en sommarmänniska är ju LA en bra stad med. Det finns många stränder runt om. Min favoritstrand är absolut den i Huntington Beach aka The Surf City. Där spenderar man gärna sin tid när det är sommarvärme. Se bara till att använda solskyddsfaktor för solen är rätt så mycket starkare än vad den är hemma. Haha!

 

Huntington Beach


Om du verkligen vill hamna i dessa trakter tycker jag att du ska fråga din blivande värdfamilj om du kommer ha tillgång till bil, för det är nästintill ett måste här.  Något som jag skulle tänka på om jag ville förlänga mitt år är om jag är ute efter en förändring, det vill säga; vill jag leva ett helt nytt au pairliv, börja om på nytt och utforska något annat ställe, eller vill jag ha något som är ganska likt det jag har haft. Det senare är ju mer bekvämt av sig, för det är vad du är van vid, men är du ute efter något nytt tycker jag att du kanske ska tänka nytt, något annorlunda från det tidigare.  Detsamma gäller ju när det kommer till val av värdfamilj. Det är säkerligen saker som du redan tänkt på, men det var bara allmänna tankar som ploppade upp i mitt huvud.

 

Har du några mer frågor är det bara att återkomma. Lycka till!

 

 

I'll see you soon then


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0